آشنایی با مراحل ساخت سوله در جهان سوله
نوشته شده توسط : مهندس جامی

به خاطر پیشرفت فن جوشکاری اتصالات در کارخانه های سوله سازی برای جوش انجام می شود. اکثر اوقات اجرا و مونتاژ سوله در مکان های اتصالات پیچی، در نظر گرفته می شود. مراحل ساخت سوله و اجزای سوله را در ادامه مقاله بیان می کنیم.

در گذشته فلز ماده ای مقاوم و شکل پذیر بوده است که می تواند ذوب ، منعطف و سخت شود. بشر کارکرد این فلز را به سمتی سوق داد که بتواند از این ماده ی سخت در وسایل زندگی خود استفاده کند. تعریف عام سوله به معنای سازه ی فلزی با سقف شیبدار می باشد که بر پایه ی محاسبات فنی مخصوصی، طراحی و اجرا می شود. سوله سازی در سازه هایی با دهانه های بزرگ مانند ساختمان های صنعتی یعنی ساخت سوله صنعتی و ساختمانهای تجاری و مسکونی کاربرد دارد.

اما اگر بخواهیم سوله را به صورت تخصصی تعریف کنیم می توانیم بگوییم سوله سقف شیبداری است که سوله به انگلیسی Niches می باشد و دارای جزئیاتی است.

 

 اجزای سوله و مراحل ساخت سوله - سوله سازی

سینه بند سوله - لاپه های سوله - قاب شیبدار سوله – بادبند قائم سوله – عناصر فشاری طولی سقف سوله –پوشش سقف سوله – z پلاک سوله  و میله مهار

  • سینه بند سوله : برای جلوگیری از کمانش پیچشی و جانبی، تیرهای قاب اصلی باید به صورت مناسب بال فشاری آنها در فاصله های لازم و در امتداد جانبی بر صفحه قاب نگهداری شوند.
  • لاپه های سوله : لاپه ها ، بارهایی را که بر سقف ساختمان های صنعتی توسط لاپه ها وارد می آید، تحمل می کنند و به قاب های اصلی شیب دار منتقل می کنند. مقطع لاپه ها به صورت I شکل است. لاپه ها به صورت تیرهایی با دهانه های ساده یا طولی مانند فاصله قابها در طول سالن یا تیرهای پیوسته طراحی شده و اجرا می شوند. حداکثر تغییر مکانی که لاپه ها می توانند داشته باشند، باید در مجموع از ۱/۲۰۰ طول دهانه کمتر باشد.
  • قاب شیبدار سوله : قاب فولادی سوله بارهای مختلف اعم از برف، بار، بارهای جرثقیل و زلزله را تحمل می کند و نقشی اصلی در مراحل ساخت سوله صنعتی اجرا می کند. این سیستم دارای اعضایی با مقطع متغیر و اتصالات صلب می باشد. نیروی محوری ، نیروی برشی و لنگر خمشی همزمان روی این اعضا همزمان تاثیر می گذارد.
  • میله مهار: کاربرد میل مهارهای عرض ، اتصال لاپه ها در فواصل معینی به یکدیگر است. میل مهارها که عمود بر امتداد لاپه ها در سقف قاب شیب دار اجرا می شوند، در مراحل ساخت سوله سه وظیفه دارند:
  1. تحمل نیروی رانشی در امتداد سطح شیب دار
  2. جلوگیری لاپه ها به عنوان مهار جانبی از کمانش جانبی پیچشی بال فشار
  3. و کاهش دهانه خمشی حول محور ضعیف نیمرخ لاپه

سوله

سوله اکثرا برای مکان های صنعتی طراحی و ساخته می شود. بنابراین طراحی سوله با سازه های دیگر می تواند متفاوت باشد. طراحی قاب در این سازه ها به گونه ای است که دارای شیب بوده و دهانه ها نسبت به سایر سازه ها بزرگتر است. به خاطر اینکه ابعاد تیرها و ستون ها بزرگ است، برای اجرا و ساخت سوله نمی توان از پروفیل هایی که در بازار وجود دارد، استفاده کرد و باید آن ها را ساخت که در اصطلاح به آن تیر ورق می گویند.

 

 

 





:: برچسب‌ها: سوله , ساخت سوله , سوله دست دوم , قیمت سوله , سوله سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: