محافظت از سازه های فلزی و قیمت سوله سازی
نوشته شده توسط : مهندس جامی

بعضی از افراد تصور می کنند باید هزینه ی زیادی برای حفاظت ساختمانهای فلزی مقابل حوادث طبیعی مثل آتش سوزی یا عایق بندی صوتی و خوردگی در نظر بگیرند. در صورتی که می توان با راه های مناسب و متناسب با ساختمان و سیستم آن، این هزینه بسیار کاهش داد. بدیهی است در ساختمان های فلزی که از سازه هایی مانند سوله استفاده کردند، محافظت در برابر آتش سوزی یک امر ضروری است. هم چنین مسئله مهم دیگر، استفاده از روش صحیح حفاظت اجزای فلزی است. اغلب المانهای داخلی ساختمان مانند سقف و دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان از عناصری هستند که می توانند در برابر آتش سوزی از ساختمان محافظت کنند. بنابراین در نظر گرفتن این حفاظت ها در قیمت سوله سازی نیز موثر است.

با توجه به رطوبت ناچیز موجود در هوا، در قطعات داخلی ساختمان فولادی، زنگ زدگی کمتر اتفاق می افتد. بنابراین برای این قطعات، محافظت در برابر خوردگی دغدغه محسوب نمی شود. اما برای قطعات بیرونی و اجزایی که در معرض رطوبت هوا قرار دارند، حفاظت در برابر خوردگی لازم است.

با توجه به خواص اجزای داخلی ساختمان مثل دیوارهای جداکننده و سقف، مشخصات صوتی آن متفاوت است. در این میان، اسکلت باربر ساختمان نقش کمتری داشته و رفتار اسکلت یک سازه بتنی و فولاد ، سیستم داخلی یکسان، مشابه است .

 

 

قیمت ساختمان های فولادی – قیمت سوله سازی

اگر بخواهیم یک ساختمان فولادی را از نظر قیمت بررسی کنیم، در این ارزیابی تنها نباید قیمت مصالح ساختمانی و نیروی انسانی را در نظر بگیریم. عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند که به مواردی از آن ها اشاره می کنیم:

  1. هزینه سفت کاری و اسکلت اصلی سازه فولادی
  2. نصب تجهیزات
  3. عوامل موثر برای بهره برداری بهینه از ساختمان
  4. ایجاد تغییرات داخلی
  5. تخریب ساختمان های با عمر کوتاه
  6. در دسترس بودن مصالح
  7. قیمت زمین: با کوچک بودن مقاطع عرضی در سازه های فولادی، اسکلت این ساختمان ها فضای کمتری اشغال می کند. بنابراین ساختمان های فلزی در مقایسه با سازه های بتنی، هزینه کمتری نیاز دارند.
  8. ارزش نهایی: کوتاه بودن مدت زمان ساخت، می تواند باعث هزینه کمتر برای این ساختمان ها شود. هم چنین ساخت سازه های فلزی مانند ساخت سوله ، زمان کمتری به نسبت سازه های بتنی می گیرد و در نتیجه در قیمت سوله سازی هم موثر است.

 

قیمت سوله سازی و میزان مصرف فولاد

هزینه فولاد به نسبت مقدار مصرف آن در هر متر مکعب ساختمان یا هر متر مربع مساحت کف برآورد می شود.  قیمت سوله سازی با توجه به مصرف فولاد به تعداد طبقات، بارهای اعمال شده به آن و ضخامت سقف وابسته است.

 

سازه های فولادی و انتقال بار در آن ها

ساختمان های فولادی شامل تعدادی تیر و ستون و تعدادی تقویت کننده برای ایستایی بیشتر می باشند. بنابراین انتقال بارهای قائم و افقی توسط این عناصر انجام می شود. یعنی بارهای عمودی توسط سقف تحمل می شود و از طریق تیرها به تکیه گاه های تیر به صورت افقی منتقل می شود. هم چنین ستون ها، از تکیه گاه های دو سر تیر، بارها را به فونداسیون انتقال می دهند. سیستم های مهاربندی افقی و قائم، بارهایی که از عواملی مانند زلزله، فشار زمین و باد وارد می شود، به فونداسیون ها منتقل می کنند. این انتقال بار به عواملی مانند نوع مقطعی که با توجه به طراحی معماری استفاده می شود، فاصله های تکیه گاه ها، طول تیر و سیستمی که برای تکیه گاه استفاده شده(صلب ، نیمه صلب ، ساده) بستگی دارد.





:: برچسب‌ها: سوله , ساخت سوله , سوله دست دوم , قیمت سوله , سوله سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: