ساختمان اسکلت فلزی نسبت به سازه بتنی چه مزایایی دارد؟
نوشته شده توسط : مهندس جامی

طراحی و ساخت سوله

در طراحی سوله نکته ای که اهمیت دارد، میزان بارهای وارد شده بر ساختمان اسکلت فلزی شامل بار باد و برف، بارهای ناشی از زلزله و دیگر بارها می باشد که وابسته به محیط اجرای پروژه به طریق خاصی محاسبه می شود. هم چنین برای یک ساختمان سوله اینکه ستون ها و فونداسیون طراحی شده کجا قرار گیرند، مهم است. تعداد دهانه ها و قاب ها و همچنین زمین احداث پروژه، باید بررسی شود.

بعد از مشخص شدن فونداسیون، طراحی سازه، تعیین مقاطع ستون ها و جزئیات دیگر سوله، باید با توجه به نقشه های اولیه طراحی نقشه های ساخت شروع شود. در نقشه های شاپ جزئیات ساخت یعنی از نوع پروفیل مقطع، جزئیات برش و جزئیات قطعات نصب ذکر می شود. مهمترین قسمت های تولید نقشه های برش، سوراخکاری، مونتاژ و قطعه زنی هستند.

سوله باعث ایجاد استحکام می شود و این استحکام بسته به نوع طراحی شما متفاوت است. سوله برای سازه هایی که ابعاد بزرگی دارند، می تواند بسیار موثر باشد. ساخت سوله باید به گونه ای باشد که بارهای مختلف را بتواند بر روی خود تحمل کند. البته میزان بار بستگی به زمینی که پروژه احداث می شود و هم چنین نوع سوله سازی متفاوت است و ضریب استحکام مختلفی دارد. در سوله سازی از مصالح مختلفی استفاده می شود که می توانند ایمنی مورد توجه شما را تامین کنند. این ها مزیت هایی است که یک سوله می تواند داشته باشد اما این سوال مطرح می شود که بین فولاد و بتن چه تفاوتی وجود دارد؟ چه دلایلی باعث می شود که افراد ساختمان اسکلت فلزی را به سازه های بتنی ترجیح دهند؟ در ادامه برخی از این تفاوت ها را بیان می کنیم.

 

بالا بودن مقاومت در ساخت سوله

  • مقاومت زیاد قطعات فلزی نسبت به اسکلت بتنی
  • بالا بودن نسبت مقاومت به وزن ساختمان اسکلت فلزی نسبت به مصالح بتنی و درنتیجه قرار گرفتن در دهانه های بزرگ سوله، ساختمان های مرتفع و ساختمان های قرار گرفته برزمین های سست

یکنواخت بودن خواص

 چون فولاد در داخل کارخانه های بزرگ و با نظارت دقیق تولید می شود، دارای خواص یکنواخت است در صورتی که مصالح بتنی اینگونه نیست. یکنواخت بودن خواص مصالح باعث می شود ضریب اطمینان کوچکتری انتخاب شود و این گزینه موجب صرفه جویی در مصرف مصالح می شود .

دوام سازه هایی فلزی مانند سوله

فولاد دوام قابل قبولی دارد و ساختمان هایی که از سازه فلزی استفاده می کنند در صورتی که در نگهداری آن ها دقت کنند برای مدت طولانی قابل بهره برداری می شوند.

خاصیت ارتجاعی ساختمان اسکلت فلزی

به خاطر اینکه فولاد همگن می باشد، خواص ارتجاعی محاسباتی آن مصداق عملی با تقریب بسیار خوبی دارد. ممان اینرسی یک مقطع فولادی را می توان با اطمینان در محاسبات استفاده کرد . اما در مقطع بتنی ارقام مشخص و قابل اطمینان نیست.

 

شکل پذیری

مصالح فلزی قادرند تمرکز تنش را که در واقع باعث شروع خرابی می شود و هم چنین نیروی دینامیکی و ضربه ای را تحمل نمایند اما مصالح بتنی شکننده در برابر این نیروها به شدت ضعیف هستند.

پیوستگی مصالح

قطعه های فلزی پیوسته و همگن هستند اما در قطعات بتنی صدماتی در زلزله به پوشش بتنی روی سطح میلگرد وارد می شود و باعث ایجاد ترک هایی در پوشش بتن می شود. در نتیجه ساختمان در پس لرزه یا زلزله بعدی دارای ضعف بیشتری بوده و ممکن است تخریب شود .

مقاومت متعادل مصالح

فولاد در کشش و فشار یکسان و در برش خوب است . وقتی وضع بارها تغییر می کند، نیروی وارده فشاری و کششی تعویض می شود و مقاطع واکنش خوبی نشان می دهند. همچنین مقاطع، در بارهای پیش بینی شده، از  پیچش و برش ناشی از آن تاثیر می گیرند.

تفاوت قیمت اسکلت فلزی و بتنی

اسکلت بتنی ترکيبی از بتن و فولاد است که از لحاظ مقايسه  مقدار فولاد در بتن تقريبا 35% از کل وزن آهن مصرف شده در يک سازه اسکلت فلزی کمتر است. اگر در هزينه تمام شده اسکلت بتنی مجموع هزينه بتن و ميلگرد به کار رفته شده در يک متر مربع از سازه  بتنی را محاسبه کنيم متوجه می شویم هزينه تمام شده در ساخت اسکلت بتنی از سازه تمام فلزی حتی ممکن است بیشتر باشد! بنابراین قیمت سوله نیز می تواند در مقایسه با این سازه ها کمتر شود.

 

 

 

 





:: برچسب‌ها: سوله , ساخت سوله , سوله دست دوم , قیمت سوله , سوله سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: